Translate

2017/04/13

ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК

ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК – Тайната вечеря, боядисваме яйцата и замесваме козунаците за ВЕЛИКДЕН (+English)


Според традицията великденските яйца се боядисват на Велики четвъртък или през Велика събота преди ВЕЛИКДЕН.На Велики четвъртък се подновява квасът и се замесва тестото за великденските хлябове. Те носят най-разнообразни названия из България: великденски кравай, богова пита, кошара, харман, квасник, яйченик, плетеница или кукла. Или най-популярното - КОЗУНАК! На ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК се е състояла Тайната вечеря, на която е установено тайнството причастие (Мат. 26:17-35, Марк 14:12-31, Лук. 22:7-38, Иоан 13:1-17, 26). На тая вечеря Христос, като завещал новата заповед за любов към всички, явил на учениците Си, че ще бъде предаден.

Според традицията великденските яйца се боядисват и се замесва тестото за великденските козунаци на Велики четвъртък или през Велика събота преди ВЕЛИКДЕН. На ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК се е състояла Тайната вечеря, на която е установено тайнството причастие. На тая вечеря Христос, като завещал новата заповед за любов към всички, явил на учениците Си, че ще бъде предаден.


КАКВО ДА ПРАВИМ И КАКВО СЕ СЛУЧИ НА ТОЗИ ДЕН?
Според традицията великденските яйца се боядисват на Велики четвъртък или през Велика събота преди ВЕЛИКДЕН – Празникът на Празниците и се подновява квасът и се замесва тестото за великденските козунаци!
На ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК се е състояла Тайната вечеря, на която е установено тайнството причастие и Христос, като завещал новата заповед за любов към всички, явил на учениците Си, че ще бъде предаден
Според традицията великденските яйца се боядисват на Велики четвъртък или през Велика събота преди ВЕЛИКДЕН – Празникът на Празниците, като броят им зависи от членовете на семейството.
Първото яйце трябва да се боядиса в червено. 
С него се прави кръстен знак върху челата на децата, а после и на всички останали от семейството. То се оставя настрана от другите и се подменя с миналогодишното, което през цялото време е престояло в къщата – да носи здраве, радост и щастие на нейните обитатели.
Яйцето се пази някъде във витрина, за да не се счупи и да носи късмет. Следващото яйце също е червено – то се оставя в църквата в събота вечерта, след празничната литургия, която продължава след полунощ, или на другия ден.
Винаги, когато се боядисвали яйца, се приготвяла и отделна кошничка и за кумовете. Яйце се дарявало и на всеки гост, прекрачил прага. За допълнителна украса се ползвали отпечатъците на листенца от магданоз или фигурки, нарисувани с восък или с цветни моливи.На Велики четвъртък се подновява квасът и се замесва тестото за великденските хлябове. Те носят най-разнообразни названия из България: великденски кравай, богова пита, кошара, харман, квасник, яйченик, плетеница или кукла. Или най-популярното – КОЗУНАК!
Обикновено се украсяват с нечетен брой червени или бели яйца и усукано около тях тесто. Жените приготвят и по-малки великденски хлебчета с по едно червено яйце в средата, което се дава на първия гостенин, на кумовете, и на роднини. За първи път козунак се приготвя през 17 век във Франция. В Италия също имат вид козунак по същия повод — той може да изтрае цели 6 месеца.
Боядисването на яйца за Великден датира от дълбока древност. Обредният характер на обичая е във връзка с народната представа за яйцето като оплодителен символ, свързан с цикличността в природата, с възраждането и обовяването й. От древни времена много култури асоциират яйцето с Вселената. Персите, например, вярвали, че Земята се е излюпила от гигантско яйце. Много народи виждали в яйцето символ на прераждането през пролетта. Яйцата са били боядисвани, декорирани и рисувани от римляни, гали, перси и китайци. След възникването на християнството то започва да се възприема като символ на раждането на човека от природата. Червените яйца са символ на Христовата мъченическа кръв.
Яйцето е символ на възкресението: докато е латентно то съдържа нов живот запечатан в него. В източноправославните и католическите църкви великденските яйца са боядисани в червено, за да се означи кръвта на Иисус Христос, а твърдата черупка символизирала запечатаната гробница на Христос — пропукването на яйцето символизирало Неговото възкресение. Великденските яйца са благословени от свещеника на края на Великденското богослужение (което е еквивалент на Велика Събота) и се раздават на вярващите.
КАК ДА БОЯДИСАМЕ ЯЙЦАТА ЗА ВЕЛИКДЕН?

Великденските яйца са специално боядисани или нарисувани яйца, които се поднасят на Великден. Най-важният цвят е червеният. Освен в други цветове, яйцата могат да се боядисват и украсяват с различни орнаменти, лепенки и т.н. Великденските яйца се боядисват в четвъртък или събота преди Великден. И могат да се консумират едва когато настъпи самият Великден, в неговото навечерие и през седмицата след това.

Великденските яйца са специално боядисани или нарисувани яйца, които се поднасят на Великден. Най-важният цвят е червеният. Освен в други цветове, яйцата могат да се боядисват и украсяват с различни орнаменти, лепенки и т.н. Великденските яйца се боядисват в четвъртък или събота преди Великден. И могат да се консумират едва когато настъпи самият Великден, в неговото навечерие и през седмицата след това.

1 НАЧИН – ЕКОЛОГИЧЕН
    Купете яйца!
Обелете ЧЕРВЕН кромид лук и сложете обелките в купа. Залейте с вода, докато се покрият яйцата. и обелките. Варете 10-15 минути. След това можете да ги боядисате допълнително, ако не ви задоволява цветът.
2 НАЧИН – ТРАДИЦИОНЕН
1. Сварете яйцата, не по-малко от 10-15 минути, за да не останат рохки.
2. Пригответе си буркани (съдинки) с различни боички. Задължително да има червено.
3. Сложете яйцата вътре и ги оставате поне 15-20 минути.
4. Украсете ги допълнително по желание. Може да сложите лепенки, да ги нарисуват децата с фулмастер/маркер.
The strongest egg, that broke all of the others eggs, is called KOCH (ram) or BIYACH (beater, breaker). Its owner will be strong through the whole year
КАКВО СЕ СЛУЧИ НА ТОЗИ ДЕН ?
ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК

Икона

Икона „Тайната вечеря“, храм „Преп. Параскева – Петка Българска“ с. Полски извор, обл. Бургас. Автор: Таня Кондова-Пенева. В християнската традиция, Тайната вечеря е последната вечеря на Исус с апостолите преди разпятието му.
Иконата обикновено стои върху царските двери в Православния Храм, като е обърната на запад (към богомолците). Икона е дума от гръцки произход (eikon), която означава „образ“, „портрет“. Иконата винаги е конкретна. Тя е посветена на определено събитие или лице. На православните икони Тайната вечеря се изобразява така, че половината трапеза заемат апостолите, а останалото място е предназначено за всички, които ще пристъпят към причастие до Второто Пришествие. Тогава на Трапезата ще седнат всички, отзовали се на призива на Царския Син (срв. Мат.22:2-14). Фигурата на Христос е разположена в центъра на изображението. Перспективното решение е такова, че пресечна точка на всички линии се явява главата на Исус. Всичките 12 апостоли имат различна реакция при новината, че някой ще го предаде с различна степен гняв и шок. Интересно е рисуването на разликите между двата пола. Въз основа на предположението, че в иконата „Тайната вечеря“ до Христос е Мария Магдалена, а не Йоан, и се отива още по-далеч, като се намеква за „специална връзка“ между двамата . Съществуват художествени критици допускащи тази идея, подсилвана от факта, че има икони, на които освен Христос има още 13 човешки фигури, а не 12.

Тайната вечеря, на която е установено тайнството причастие (Мат. 26:17-35, Марк 14:12-31, Лук. 22:7-38, Иоан 13:1-17, 26). На тая вечеря Христос, като завещал новата заповед за любов към всички, явил на учениците Си, че ще бъде предаден.
Над Иерусалим е нощ. Градът спи. В Сионската Горница светилниците са запалени. В печално мълчание седят Дванадесетте.
„Един от вас ще ме предаде“.
Разнася се шепот и изплашени възгласи: „Да не съм аз, Господи?“. Юда става стремително и изчезва в нощната тъма.
Не спят и членовете на Синедриона. Архиереите дават тайна заповед на войниците…
Апостолите са разделили свещената Чаша и Хляб. Господ говори за страданията, които Го очакват. Петър горещо обещава да отиде с Него на смърт. Той не подозира колко близка е тя.
„Да се не смущава сърцето ви…“, казва Учителят, „нова заповед ви давам – да любите един другиго; както Аз Ви възлюбих“.
Тихо припявайки пасхалния псалм, един след друг те напускат дома; под бледата лунна светлина излизат от вратата и потъват в маслинената градина на Гетсимания. Там цари мрак. Всеки звук отеква в тишината.
Апостолите се приготвят за сън. Само трима тръгват след Иисус, но и техните клепачи натежават и слабост сковава телата им. Като в полусън те чуват Неговия глас: „Ава, Отче! За тебе е всичко възможно; отклони от Мене тая чаша; но да бъде не каквото аз искам, а каквото Ти.“
В същото време стражата вече приближава. Начело е Юда. „Когото целуна, Той е; хванете Го.“ Воините се промъкват между дърветата. Фенери и факли проблясват между стволовете в градината…
Войниците са смутени и изплашени, но след няколко мига идват на себе си и стягат с въже ръцете Му.
Петър се хвърля напред с меча си, но Учителят не иска кръвопролития.
„Сега е вашето време и властта на тъмнината“, казва Той на стражите. Изплашени, учениците се разбягват в ужас.
А след това настъпва онази страшна нощ: отричането на Петър, разпитът у архииерея, издевателствата на войниците, лъжесвидетелствата, вопълът на Каиафа: „Ти ли си Месията, Синът на Благословения?“ и отговорът в напрегната тишина: „Аз съм!…“

Евангелие от 1772 г.Евангелие (от гръцки ευαγγελιον, „блага вест“) е името на четири библейски книги от Новия завет, написани от ученици на Иисус Христос или от техни ученици. В евангелията се съдържат разкази за живота и учението на Иисус Христос – неговото раждане, земен живот, дейност, кръстна смърт, Възкресението и Възнесението му. В по-широк смисъл на думата под Евангелие се разбира и целият Нов Завет.През IX век евангелията са преведени от гръцки на старобългарски език. Най-старите запазени старобългарски преписи са Зографското евангелие и Мариинското евангелие.В преносен смисъл думата “евангелие” се употребява като съчинение, което съдържа основните положения на някакво учение или като нещо, в което може да се вярва, което се приема за безспорна истина или като основен, най-висши смисъл.

Евангелие от 1772 г.Евангелие (от гръцки ευαγγελιον, „блага вест“) е името на четири библейски книги от Новия завет, написани от ученици на Иисус Христос или от техни ученици. В евангелията се съдържат разкази за живота и учението на Иисус Христос – неговото раждане, земен живот, дейност, кръстна смърт, Възкресението и Възнесението му. В по-широк смисъл на думата под Евангелие се разбира и целият Нов Завет.През IX век евангелията са преведени от гръцки на старобългарски език. Най-старите запазени старобългарски преписи са Зографското евангелие и Мариинското евангелие.В преносен смисъл думата “евангелие” се употребява като съчинение, което съдържа основните положения на някакво учение или като нещо, в което може да се вярва, което се приема за безспорна истина или като основен, най-висши смисъл.

На Велики четвъртък Литургията се извършва по чина на св. Василий Велики, а вечерта на утренята се извършва служба на Страстите Христови, на която се четат 12 откъса от 4-те Евангелия (от Матей, Марко, Лука и Йоан), обхващащи събитията от Тайната вечеря до Погребението на Спасителя. Молещите се стоят със запалени свещи, а хорът пее„Слава на Страстите Твои, Господи!“, „Слава на дълготърпението Твое, Господи!“ През IX век евангелията са преведени от гръцки на старобългарски език. Най-старите запазени преписи са Зографското евангелие и Мариинското евангелие. /Припомняме: Откриха най-древното Евангелие – ще разтърси ли …/
На този ден е произнесена смъртната присъда над Иисус Христос и е потвърдена от Пилат Понтийски. В същата тази вечер, която според еврейските вярвания е началото на следния ден (след залез), Той е разпнат.
Последната седмица от живота на Христос се нарича „Страстна седмица“ (последната календарна седмица преди ВЕЛИКДЕН – Празникът на Празниците всяка година), т.е. Седмица на страданията, прелюдия към вечния живот. На старобългарски език страст означава страдание. Животът на Господа наближавал своя край. Възкресил в последната събота предеи Страстната седмица Лазаря, тържествено посрещнат, влязъл в Йерусалим на Цветница на следващия ден, Той доброволно вървял стъпка по стъпка към предначертаната Си неизбежност.
Всеки един ден от Страстната седмица е наречен велик и свят и се извършват специални служби. Страстната седмица е най-дългата седмица в годината, наситена с много тъга и покъртителни изживявания.
В българската домашна православна традиция всеки от дните на Страстната седмица се отбелязва по особен начин.
  • Първите 3 дни (Велики понеделник, Велики вторник и Велика сряда) са отредени за разтребване вкъщи, като на рутинната дейност се придава и символично пречистващ характер — прави се за здраве.
  • На Велики четвъртък се спазва строга забрана за работа, боядисват се великденските яйца.
  • На Велики петък (наричан още Разпети петък) се ходи на Църква и се минава под масата (Плащеницата) 3 пъти за здраве.
  • На Велика събота обикновено се месят и пекат обредните великденски хлябове и вечерта срещу неделя вярващите отиват в храмовете, палят свещи и всички се поздравят с „Христос воскресе!“, а отговорът е „Воистина воскресе!“.
От Лазаровден до Томина неделя (Неделя след ВЕЛИКДЕН – Празникът на Празниците) не се ходи на гробища и не се прави помен за починалите.

КОЗУНАЦИ

Има една митология, свързана с месенето на козунаци, която твърди, че това е особено трудоемка и непосилно тежка задача. Е, не е вярно, стига да успее да се намери малко време, разбира се, като нищо може да се справи с тесто от един килограм брашно и по този начин домът да се сдобие с два великолепни домашни козунака.

Козунакът е сладък обреден хляб, който традиционно се приготвя за Великден. Символизира тялото на Иисус Христос, така както боядисаните в червено яйца символизират кръвта му.

Козунакът е сладък обреден хляб, който традиционно се приготвя за Великден. Символизира тялото на Иисус Христос, така както боядисаните в червено яйца символизират кръвта му.


The Kozunak – a sweet bread,

which people eat on Easter – the
symbol of God`s Body
Какво, прочие, ни трябва, за да се сдобием със свой собствен козунак:
Продукти:
  • 1 кг. хубаво бяло брашно
  • 6 яйца
  • 1/4 кг. краве масло (препоръчвам Президент или друго такова, но не и български маргариноподобен сурогат)
  • 1/4 кг. захар
  • едно блокче мая
  • 250 мл. прясно мляко
  • настърганата кора на един лимон или лимонова есенция
  • 1 с.л. ром
  • бадеми за украса
  • 1. к.ч. стафиди
  • щипка сол
  • 1 белтък
Списъкът очевидно е дълъг, но не се притеснявайте, изглежда по-страшно, отколкото е в действителност.
Приготовление:
Брашното се пресява в дълбока съдина, например легенче или по-голяма тенджера. Отделно с миксер изключително добре се разбиват яйцата със захарта, към тях се прибавят лимоновата кора (или есенцията) и лъжицата ром. Млякото се затопля до малко повече от телесна температура – трябва съвсем леко да напарва на пръста. В него се натрошава маята, добавят се щипка сол, една супена лъжича захар и една супена лъжица от брашното и се дръпва настрани.
В легена (тоест в дълбокия съд, заместващ нощвите на нашите баби) пресятото брашно се оформя като кладенче, в което се изсипват яйчената смес, млякото с маята. Започва се замесване на тестото. Всъщност, това е най-трудната част от начинанието, ако трябва да сме честни. Не мога точно да обясня как да се справите с това, но ще опитам: “пощипвате” границите между яйцата и брашното, размесвате добре, докато не се получи хомогенна смес. В началото ще се получат бучки, не се плашете, нормално е. Просто размесвайте усърдно и в края на краищата ще имате нормално, свястно тесто. Сега, в зависимост от брашното, което използвате, както и от големината на яйцата, е възможно да не ви достигне брашно, или пък да ви остане. Тестото трябва да е меко, лесно за размесване, но да не залепва здраво за пръстите. Ако не ви достига брашно, просто ще добавите колкото трябва. Ако ви остане – няма проблем. Веднъж замесено, тестото се вади от съда и се слага на набрашнената маса. Следва втора част от действието – вкарването на маслото в него.
За тази цел кравето масло се разтапя предварително, като се внимава много да не започне да се пържи. Всъщност, лесно се разтапя в микровълнова, но и да нямате микровълнова – става перфектно и на котлон. Тестото се разстила с ръце на масата и се намазва с разтопено масло. Захлупва се като плик, след което пак се разстила на масата. Пак се намазва с маслото и пак се захлупва и това се повтаря, докато не свърши всичкото масло. Ако тестото започне да залепва за масата, тя се наръсва с брашно. Целта на това упражнение е да се получат много пластове в тестото, така че да се сдобием с класическия козунак – на конци. Измесеното тесто се слага в по-голяма съдина и се оставя на топло, за да втаса. Когато е уголемило двойно обема си, се пристъпва към оформяне на козунаците. Там вече всичко зависи от въображението ви: дали ще си ги направите на плитка, дали на руло – въпрос на вкус. Ако ще правите руло с мармалад, е добре върху разстлания мармалад да се наръсят смлени орехи, за да не се разтече из формата за печене. Самата форма се намазва с масълце, наръсва се с брашно и в нея се поставят оформените козунаци. Отгоре се украсяват с бадеми, лешници или каквото предпочитате, намазват се само с разбит белтък (така не загарят), при желание се наръсват със захар и се пекат. В началото се слагат в добре загрята фурна на 220 градуса, но след десет минути намаляте на 180 и печете още половин час. Поглеждате периодично и ако видите, че отгоре започват да се препичат, слагате алуминиево фолио, за да не изгорят.
Ако се престрашите и опитате да произведете домашен козунак, Великден ще ви се стори наистина незабравим празник :)

Рецепта за козунак с белтъци

Необходими продукти за рецептата:
1. 2.5 кг.брашно
2. 4 ч.ч. прясно мляко
3. 100гр. мая
4. 1 ч.л. сол
5. 300 гр. краве масло
6. 50 гр. обелени смлени бадеми
7. 16 белтъка и 1 цяло яйце за намазване
Начин на приготвяне на козунак с белтъци:
Размива се маята в топлото мляко, прибавяме около половината брашно, разбъркваме на кашичка и оставяме да втаса. Щом увеличи обема си 2-3 пъти, добавяме захарта, солта, бадемите, разтопеното масло и пресятото брашно (два пъти). Брашното прибавяме на порции, докато се получи тесто с гъстота на кексово. Тогава много внимателно добавяме разбитите на сняг белтъци. Оставяме тестото да се надигне, разделяме го на топки и ги поставяме във формите за печене. След като тестото се надигне отново и изпълни 2/3 от формата, се намазва с разбитото яйце и се пече в умерена фурна.





#################################################################################

ENGLISH

#################################################################################


WHAT TO DO FOR EASTER?In the Eastern Orthodox

Maundy Thursday - Great and Holy Thursday (Veliki chetvurtuk). This is the day when the Easter red eggs are colored (vapsuvat).

Maundy Thursday – Great and Holy Thursday (Veliki chetvurtuk). This is the day when the Easter red eggs are colored (vapsuvat).

Church and those Eastern Catholic Churches which follow the Byzantine Rite, this days are referred to as:
The first three days of Holy Week remind us of Christ’s last instructions with his disciples.

Thursday – Service of the 12 Passion Gospels. EGGS
Maundy Thursday – Great and Holy Thursday (Veliki chetvurtuk). This is the day when the Easter red eggs are colored (vapsuvat). People take one of their red eggs to church for the service of the 12 Passion Gospels. After the service they bury the egg in the vineyard so that God keeps them from hailstorms (gradushka) and to give them a good harvest (bereket). People believe that a Holy Thursday egg would last that way all year.(BOIADISVAME YAICATA)

Friday – Lamentation Service. Great and Holy Friday, Good Friday (Veliki petuk). People go under the shroud preying for good health, God’s protection and Blessings. (POD PLASHTENICATA) On Great and Holy Friday each family always buys a new pottery dish.

Saturday – Resurrection Service. Delight liturgy. In midnight on Saturday, Bulgarian people go to BulgarianOrthodox Church „Sveti Georgi“ (St.George) in Los Angeles and under the melody of the bells they greet one another with the words: Hristos Voskrese – `Christ has risen!’ and the answer is Voistina Voskrese – `So has he.’ They kiss each other and wish one another health and luck. The kindled midnight candle is to be carried home silently.
(NOSHTA NA IISUS – NASHATA NOSHT – SUBIRAME SE V CURKVATA, KAKTO VINAGI)

Sunday – 11:00am – Great liturgy and Great Lunch. People are knocking boiled eggs trying to break them. These are special painted eggs. During the whole day people visit their neighbors and relatives. They bring also kozunak (bread with sugar, made of special yeast). (See the receipts) On Easter everyone in Bulgaria may wish something, as long as one does it sincerely, but one also should hold a coin in their hand. If one is faithful to their religion the wish will come true.
(SUBIRAME SE V CURKVATA NA TURJESTVEN OBIAD)

Did we looose something in the striving for modernity?
Traditions and religion?
We go through the actions since birth, but how many of us truly
believe… ???

Happy Easter to All!

   I REMEMBER …
  WE HAVE TO KNOW …

I remember as a seven-year old attending a midnight Easter service in my native Bulgaria. It is vividly impressed on my memory for one particular reason: in my childish imagination I thought I saw Jesus Christ soaring up to heaven as a dove. I wish I could say that that was the moment I became a Christian.

It wasn’t.

Still, what I felt then remained with me as a faint light to which our merciful God was adding other experiences to finally produce His perfect day of salvation.




FOR Bulgarian Orthodox Christians, Easter (ВЕЛИКДЕН – Празникът на Празниците) is the most important holiday of the year.

As the Bulgarian name implies Velikden (great day), Easter is in fact based on the main Christian dogma – the faith in the resurrection of Jesus Christ.
Bulgarians love to celebrate and their calendar is full of traditional and other festivities.
There are a variety of traditions in the religious calendar year that link holidays with food (or lack thereof). Fasting (postane) serves as a cleansing of the body and soul, often after the indulgences of the harvest or after a long winter. Before Orthodox Christmas, for example, the old customs call for 40 days of fasting – abstaining from all animal products (meat, eggs, milk, etc.)
Many older Bulgarians still follow the custom of fasting, but among younger generations it is fairly uncommon. Due to the long years of religious oppression, beliefs across the country have been diluted and often vary. Most families do celebrate Easter day, however, which marks the end of the fast, with feasts of hams or other meats, vegetables, hard-boiled eggs and Kozunak, the traditional, braided, sweet bread, symbolising the body of Christ.
The bright red colored egg is the symbol of Easter (or Pascha) for the Orthodox Christians all over the world. Nowadays other colors are used as well (not for political reasons only). The eggs are colored on Holy Thursday after the Divine Liturgy.
The Easter breads are a worldwide Orthodox tradition as well. They are big and small and decorated. The bread is called „kolache“ or „kozunak“. There is no exact English translation, although the Italian „Panettone“ (sold under that name in the USA, for example) tastes somewhat similarly. One of these Easter breads is specially decorated with one or more (but an odd number) of red eggs are incrustate into it. This bread is taken to church on Saturday evening when a special sequence of services takes place: Midnight Office, Rush Procession, Matins & Divine Liturgy. These are actually the services of Great and Holy Pascha (Velikden). After the service the clergy blesses the breads and eggs brought by the people and they take them home.

 Such breads and eggs are presented to the Spiritual parents (God parents, krustnitcite) , to the biological parents, and also to other relatives, friends, etc.



The eggs are cracked after themidnight service and during the next days. One egg is cracked on the wall of the church (and this is the first egg eaten after the long Great Fast). The ritual of cracking the eggs takes place before the Easter lunch. Each person selects his/her egg. Then people take turns tapping their egg against the eggs of others, and the person who ends up with the last unbroken egg is believed to have a year of good luck.

The traditional Orthodox Paschal greeting is: „Hristos Voskrese“
(„Christ is Risen!“) The answer is: „Voistina Voskrese“ („Indeed He
is Risen“). This is the greeting during 40 days after Pascha.

Also, These greetings are exchanged during the tapping of the eggs, mentioned above: They are repeated 3 times and the actual tapping is after that. As you can see the Bulgarian Easter traditions are a variant of Orthodox Easter traditions. There could be some unique Bulgarian touches, but a more serious study is needed to identify them.

Everything for the Bulgarian Orthodox Church:

http://www.answers. com/topic/bulgarian-orthodox-church

*** Eastern Orthodox churches use the Julian calendar to calculate
their Easter holiday, while Western churches use the Gregorian
calendar or a revised Julian calendar. Our celebration has to be
after the Passover; that’s why we calculate it differently.

Happy Easter to All!
Evgeni Veselinov, Chief-In-Editing „Obzor“ By BulgariCA
The 1st & the only Bulgarian Newspaper on the West Coast
BulgariCA – To Be Good for One !


– VELIDENSKI RECEPTI – BULGARIAN EASTER RECEIPTS –

KOZUNAK – EASTER CAKE – The Traditional Bulgarian Cake

 (It’s mazanec in Czech nations, babka in Poland, pannatone in
Italy, tsoureki in Greece and kulich in Russia. The Finns bake
pasiaisleipa, and the Portuguese knead a masa savada)
INGREDIENTS:
1/2 cup water
1 1/2 cups white sugar
12 eggs
1 teaspoon salt
1 teaspoon cream of tartar
2 cups cake flour
1 teaspoon almond extract
1 teaspoon orange extract
–––– ––– ––
DIRECTIONS:
  Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C).
  In a saucepan over medium heat combine the water and the white
sugar, boil until mixture spins a thread approximately 225 degrees F
(110 degrees C).
  Beat egg whites, salt and cream of tartar until light and fluffy
but not stiff. Add hot syrup slowly to egg whites, beating until
cool. Beat egg yolks until thick and lemon colored. Stir 1/3 cup of
the egg whites into the beaten egg yolks.
Sift 1 cup flour over the egg whites and gently fold in. Add almond
flavoring.
  Sift remaining flour over egg yolks and fold in orange flavoring.
Spoon egg white batter and egg yolk batter alternately into one
ungreased 9 inch tube pan.
  Bake at 350 degrees F (175 degrees C) for 1 hour. Once cool frost
with yellow tinted Seven Minute

God Bless!


No comments:

БЪЛГАРСКИЯТ СИМВОЛ IYI и ЕКСПЛОАТИРАНЕТО МУ В ТУРСКАТА ФИЛМОВА ИНДУСТРИЯ И ЛИТЕРАТУРА

  БЪЛГАРСКИЯТ СИМВОЛ IYI и ЕКСПЛОАТИРАНЕТО МУ В ТУРСКАТА ФИЛМОВА ИНДУСТРИЯ И ЛИТЕРАТУРА Имаме 11000 последователи , които са посочили за пър...