Translate

2019/04/07

Киргхоф Александра Филипповна

Киргхоф Александра Филипповна

Киргхоф Александра Филипповна Дама в черном


В первое десятилетие XIX века появилась в Петербурге весьма популярная гадалка. «Подумаешь, невидаль экая! – воскликнет просвещенный читатель. – Да в те времена гадалок и ворожей всяческих в Петербурге было не меньше, чем в начале нашего, XXI века».

Все верно, уважаемый читатель, я полностью с тобой согласен: гадалок и ворожей во все времена, не исключая и нынешние, было полным-полно. Спрос рождает предложение, а спрос на предсказания чрезвычайно велик.

Но кто помнит хоть одну петербургскую гадалку тех, давно ушедших лет?

Чем же эта гадалка так отличалась от остальных, что досталась ей память потомков? За что бы это? За какие такие особые гадания-предсказания? Что за хитрой ворожбой она владела, какими тайнами гадания?

Сразу же огорчу затаившего дыхание читателя – никаких таинственных технологий она не использовала – гадала на банальной кофейной гуще, хотя, говорят, картами тоже пользовалась, даже карточное гадание по ее методу якобы сохранилось. Но почему именно она?!

В самом деле – почему? Почему капризная и непредсказуемая госпожа Клио из сотен имен безвестных гадалок и ворожей Северной Пальмиры записала в памятку имя немки Александры Филипповны Киргхоф? Кстати, записала неразборчивым почерком, поскольку в разных источниках, включая записки современников, фамилия эта пишется чаще всего Киргхоф, но встречается и Кирхгоф, и Киргоф. Имя ее так же трактуется по-разному – от чаще всего упоминаемой Александры до Шарлоты, по некоторым сведениям, вдовы пастора.

Александра Киргхоф появилась в Петербурге, словно ниоткуда, как и положено настоящей ворожее. Никто не знал, ни кто она, ни сколько ей лет. В ее крохотный салон заглядывали погадать увядающие матроны, жаждавшие романтических приключений, которые гадалка им щедро пророчила. Что ей, жалко? Она была превосходным психологом и знала, что тот, кто ищет приключения, почти всегда их находит.

В 1811 году сам государь Александр I, весьма расположенный к мистике, накануне войны с Наполеоном, на которую никак не мог решиться, посетил салон ворожеи. Невольным свидетелем этого тайного визита стал офицер К. Мартенс, засвидетельствовавший этот случай в своих воспоминаниях.

«Однажды вечером я находился у этой дамы, когда у дверей ее квартиры раздался звонок, а затем в комнату вбежала служанка и прошептала: «Император!» «Ради Бога, спрячьтесь в этом кабинете, – сказала мне вполголоса г-жа Кирхгоф, – если император увидит вас со мною, то вы погибли».

Я исполнил ее совет, но через отверстия, проделанные в дверях, вероятно, нарочно, мог видеть все, что происходило в зале. Император вошел в комнату в сопровождении генерал-адъютанта Уварова. Они были оба в статском платье, и по тому, как император поздоровался, можно было понять, что он надеялся быть неузнанным. Г-жа Кирхгоф стала гадать ему.

«Вы не то, чем кажетесь, – вкрадчиво сказала она, – но я не вижу по картам, кто вы такой. Вы находитесь в двусмысленном, очень трудном, даже опасном положении. Вы не знаете, на что решиться. Ваши дела пойдут блестяще, если вы будете действовать смело и энергично. Вначале вы испытаете большое несчастье, но, вооружившись твердостью и решимостью, преодолеете бедствие. Вам предстоит блестящее будущее».

Император сидел, низко склонив голову на руку, и пристально смотрел в карты. При последних словах он вскочил и воскликнул: «Пойдем, брат!» – и уехал вместе с ним в санях».

Ход дальнейших исторических событий хорошо известен – взятие Москвы, а потом блистательная победа в войне и взятие Парижа.

После войны 1812 года в Петербурге на набережных появилось множество молодых людей в военной форме. Оживились салонная жизнь, светские развлечения, флирты. Победители щеголяли наградами и бесшабашной храбростью. Не успевшие отведать пороха юноши желали доказать, что нисколько не уступают в храбрости носителям эполет. Все очертя голову бросились испытывать судьбу: отчаянно флиртуя с чужими женами на балах, проигрывая состояния за карточными столами, с легкостью раздавая и принимая вызовы на дуэли.

Как известно, нет более суеверных людей, чем бесшабашные охотники за приключениями, ловцы удачи. Перед тем как сделать отчаянные ставки, решительно объясниться с надменной красавицей, отправиться на дуэль, заглядывали они к гадалке. И так получилось, что в среде молодых офицеров, повес и бретеров быстро стала чрезвычайно популярной именно Александра Киргхоф.

Ее называли старухой и теткой, изредка ведьмой. Так часто фамильярно упоминал о ней Пушкин, приговаривая: «Ведьма знает, ведьма не соврет». Но надо иметь в виду: так называли ее, в основном, молодые люди, для которых тридцатилетняя женщина уже казалась пожилой матроной. Молодые повесы прозвали ее шутливо Александр Македонский (очевидно потому, что знаменитый завоеватель тоже был сыном Филиппа). И хотя всячески подтрунивали над ней и над собой, но посещали ее исправно. Наверное, она удачно предсказала исход нескольких поединков или карточных ристалищ. Как бы там ни было, ее маленьких салон стал наиболее посещаемым в Петербурге.

И все же, и все же, и все же. Никогда бы не запомнили простую гадалку, никогда не стали бы всемирно известными ее пророчества, если бы однажды, в 1818 году, раздвинув тяжелые и пыльные бархатные портьеры, подталкиваемый в спину веселыми друзьями, не вошел в пропахший кофе салон Александр Сергеевич Пушкин. Давайте посмотрим из-за его плеча на это посещение. Он сам, отвечая на упреки в излишней склонности к всякого рода суевериям, писал:

«Быть таким суеверным заставил меня один случай. Раз пошел я с Никитой Всеволожским ходить по Невскому проспекту, из проказ зашли к кофейной гадальщице. Мы просили ее нам погадать и, не говоря о прошедшем, сказать будущее. «Вы, – сказала она мне, – на этих днях встретитесь с вашим давнишним знакомым, который вам будет предлагать хорошее по службе место; потом, в скором времени, получите через письмо неожиданные деньги; третье, я должна вам сказать, что вы кончите вашу жизнь неестественной смертью».

Без сомнения, я забыл в тот же день и о гадании, и о гадальщице. Но спустя недели две после этого предсказания, и опять на Невском проспекте, я действительно встретился с моим давнишним приятелем, который служил в Варшаве при великом князе Константине Павловиче и перешел служить в Петербург; он мне предлагал и советовал занять его место в Варшаве, уверяя меня, что цесаревич этого желает. Вот первый раз после гадания, когда я вспомнил о гадальщице. Через несколько дней после встречи со знакомым я в самом деле получил с почты письмо с деньгами – и мог ли я ожидать их? Эти деньги прислал мой лицейский товарищ, с которым мы, бывши еще учениками, играли в карты, и я обыграл; он, получив после умершего отца наследство, прислал мне долг, которого я не только не ожидал, но и забыл о нем. Теперь надобно сбыться третьему предсказанию, и я в этом совершенно уверен».

Третье предсказание – это слова гадалки: «Может быть, ты проживешь долго, но на 37-м году берегись белого человека, белой лошади или белой головы». Кстати, по свидетельству Льва, брата Пушкина, Александр Сергеевич умолчал еще об одном предсказании гадалки. По его свидетельству, Александра Киргхоф якобы предсказала своему знаменитому тезке роковую женитьбу.

Пушкин немного лукавил, списывая свое суеверие на предсказания гадалки. Суеверным он был от рождения. И не просто верившим в приметы, а порой маниакально суеверным. Он часто обращался к гадалкам, внимательно выслушивал все их предсказания и потом искал совпадения. Известна и документально подтверждена почти слепая вера поэта в обереги, амулеты и талисманы, в защитную силу камней. Широко известна история его перстня, которому посвящено стихотворение «Талисман».

К тому же многие приметы и сны поэта сбывались. Всем известен случай, когда в декабре 1825 года Пушкин собрался ехать из Михайловского в Петербург. Вот как, со слов поэта, описывает эту несостоявшуюся поездку Адам Мицкевич:

«Известие о кончине императора Александра Павловича и о происходивших впоследствии оной колебаниях по вопросу о престолонаследии дошло до Михайловского около 10 декабря. Пушкину давно хотелось увидеться с его петербургскими приятелями. Рассчитывая, что при таких важных обстоятельствах не обратят строгого внимания на его непослушание, он решился отправиться туда, но как быть? В гостинице остановиться нельзя – потребуют паспорт, у великосветских друзей тоже опасно – оглашается тайный приезд ссыльного. Он положил заехать сперва на квартиру к Рылееву, который вел жизнь не светскую, а от него запастись сведениями. Итак, Пушкин приказывает готовить повозку, а слуге собираться с ним в Питер, сам едет проститься с тригорскими соседями. Но вот, на пути в Тригорское, заяц перебегает через дорогу, на возвратном пути, из Тригорского в Михайловское – еще заяц! Пушкин в досаде приезжает домой, ему докладывают, что слуга, назначенный с ним ехать, заболел вдруг белою горячкой. Распоряжение поручается другому. Наконец повозка заложена, трогаются от подъезда. Глядь, в воротах встречается священник, который шел проститься с отъезжающим барином. Череду всех этих неуместных встреч не под силу преодолеть суеверному Пушкину, он возвращается от ворот домой и остается у себя в деревне. «А вот каковы бы были последствия моей поездки, – прибавлял Пушкин. – Я рассчитывал приехать в Петербург поздно вечером, чтобы не оглашался слишком мой приезд, и, следовательно, попал бы к Рылееву прямо на заседание 13 декабря. Меня приняли бы с восторгом, вероятно, я забыл бы о Вейсгаупте, попал бы с прочими на Сенатскую площадь и не сидел бы теперь с вами, мои милые!»

Накануне казни декабристов Пушкину приснилось, что у него выпало пять зубов.

Тем временем по Петербургу ходят постоянные слухи о сбывшихся роковых предсказаниях Александры Киргхоф. У всех на слуху недавняя история главы тайной полиции, санкт-петербургского военного генерал-губернатора, М. А. Милорадовича. Блестящий офицер, бесстрашный вояка, за плечами которого было более пятидесяти кровавых сражений, во время которых он не получил ни единой царапины. Сам Милорадович только посмеивался, приговаривая:

– Пуля для меня еще не отлита.

И вот этот, совершенно чуждый суевериям, боевой генерал из озорства или любопытства в первых числах декабря 1825 года, заглянул к той самой Александре Киргхоф. Гадалка всмотрелась в кофейную гущу, посмотрела в смеющиеся глаза генерала немигающим, печальным взглядом и ровным, бесстрастным голосом предсказала, что через две недели он будет прилюдно убит. Генерал только улыбнулся в ответ. А через две недели, 14 декабря, лошадь несла вдоль шеренг мятежного каре декабристов залитого кровью, свесившегося с седла всадника. Это был смертельно раненный генерал Милорадович. И кто знает, не вспомнилась ли ему в этот предсмертный час гадалка, которой он не поверил.

Нет точных свидетельств, но, по слухам, Александра Киргхоф предсказала страшную смерть и тезке Пушкина, Александру Сергеевичу Грибоедову. При жизни сам Грибоедов, человек скрытный, «застегнутый на все пуговицы», на эту тему не распространялся. По крайней мере, отнесся к предсказаниям «ведьмы» весьма иронично. О визите к Киргхоф в 1817 году он отзывался так: «На днях ездил я к Кирхгофше гадать о том, что со мною будет. да она такой вздор врет, хуже Загоскина комедий!» Но в Петербурге об этом предсказании говорили часто и много. Слухи ходили еще до гибели Грибоедова, а уж после, когда в 1829 году роковое предсказание сбылось, и Грибоедов погиб, растерзанный в Персии толпой озверевших фанатиков.

Все нарастающей к концу жизни боязни Пушкина предсказаний Александры Киргхоф есть и другие оправдания. В частности, другие, менее известные предсказания поэту. Мистика сопутствовала всей семье Пушкиных: из уст в уста передавались семейные предания о явлениях умерших родственников, призраках-двойниках. И в этих преданиях присутствовал белый цвет. Мать поэта, Надежду Осиповну, преследовала таинственная «белая женщина». К мистике склонен был не только Александр Сергеевич. Его старшая сестра Ольга серьезно и основательно увлекалась мистикой, гаданием, хиромантией и предсказаниями. Возможно, предсказания гадалки Киргхоф настолько поразили поэта, потому что он уже слышал нечто подобное… от сестры.

Как-то по окончании лицея, восемнадцати лет от роду, Пушкин, зная увлечения сестры, упрашивал Ольгу погадать ему по ладони. Она долго отказывалась, но Александр умел быть настойчивым, и Ольга согласилась. С улыбкой взяла ладонь брата в руки, всмотрелась в линии на ладони и побледнела. Сжав руку брата она прошептала:

– О, Александр!.. Вижу, грозит тебе насильственная смерть… и еще не в пожилые годы.

Следует припомнить, что это предсказание было сделано задолго до визита к петербургской пифии Александре Киргхоф. А уже после запавшего в душу поэта предсказания гадалки во время ссылки в Одессе его познакомили с каким-то греком-предсказателем. На просьбу поэта рассказать о его судьбе, грек отвез его лунной ночью в степь. Там он остановил лошадей и в ночной тишине, освещенный лунным светом, под треск колдовских цикад, выспросил поэта о часе, дне и годе его рождения. На какое-то время грек задумался, а потом. предсказал ему смерть от. «белого человека», практически повторив слова своей петербургской «коллеги».

У кого не дрогнула бы душа от таких совпадений? К тому же Пушкин, упрямо испытывая судьбу, еще раз обратился к гадалке. Это было уже в Москве, после ссылки в Михайловское. Об этом рассказал П. И. Бартенев: «В то время в Москве жила известная гадальщица, у которой некогда был или бывал даже государь Александр Павлович. Пушкин не раз высказывал желание побывать у этой гадальщицы, но Е. Н. Ушакова постоянно отговаривала его. Однажды Пушкин пришел к Ушаковым и в разговоре сообщил, что он был у гадальщицы, которая предсказала ему, что он «умрет от своей жены»».

В этой связи невольно вспоминается слишком затянувшееся сватовство поэта к Наталье Николаевне. Словно само провидение пыталось удержать, охранить его от этого поступка, посылало ему явные знаки: во время венчания с аналоя падают крест и Евангелие, потом в руках у Пушкина гаснет свеча.

Предсказания госпожи Киргхоф поэту сбылись. Его рассказы о пророчестве гадалки в пересказе других людей зачастую разнятся. Так Алексей Николаевич Вульф, со слов самого поэта, приводит такую версию, записанную М. И. Семевским: «…Поглядела она руку Пушкина и заметила, что черты, образующие фигуру, известную в хиромантии под именем стола, обыкновенно сходящиеся к одной стороне ладони, у Пушкина оказались совершенно друг другу параллельными. Ворожея внимательно и долго рассматривала и наконец объявила, что владелец этой ладони умрет насильственной смертью, его убьет из-за женщины белокурый молодой мужчина. Взглянув затем на ладонь капитана, с которым пришел поэт, ворожея с ужасом объявила, что офицер также погибнет насильственной смертью, но погибнет гораздо ранее против его приятеля: быть может, на днях.»Впрочем, современники, забывая детали, иногда говорят, что гадание было на картах. Представьте себе состояние поэта, узнавшего на следующий день, что его вчерашний спутник заколот утром в казарме пьяным солдатом.

Пушкин вспоминал это роковое предсказание еще в 1835 году. Естественно, подверженного суевериям поэта не могли оставить равнодушным сбывшиеся или совпавшие – кому как угодно – предсказания гадалки. Но остается непреложным факт: предсказанное на кофейной гуще повлияло на дальнейшую жизнь поэта, даже в какой-то степени направляло ее в отдельных случаях. При этом нужно учесть, что Пушкин не был суеверным трусом: во многом фаталист, он не бежал судьбы, а как бы шел ей навстречу, испытывал ее, принимая невидимый вызов.

Потому и не пренебрегая, где можно, осторожностью, «береженого бог бережет», в других случаях он грудью бросался под стволы Лепажа. Это было смертельной и завораживающей игрой, принимавшей порой самые причудливые формы, невероятные сюжетные повороты. Если напророчено умереть от «белой головы» или «белой лошади», ни от чего другого не умереть.

Судьба терпеливо отводила направленные на него удары, как ни бросался нетерпеливый поэт на острие. Так было, например, в истории с вызовом на дуэль в январе 1836 года графа В. А. Сологуба. Пушкин направил ему письменный вызов, усмотрев дерзкую, по его мнению, нескромность графа в разговоре с Натальей Гончаровой на балу. Но после окончания бала Сологуб уехал в Тверь и вызова не получил. Уже в Тверь в конце января приходит письмо от А. Н. Карамзина, в котором тот по поручению Пушкина передает вызов графу, на что вполне резонно Сологуб выказывает готовность удовлетворить поэта. Пушкин собирается ехать в Тверь, но скоропостижно умирает его мать. Похороны и другие дела задерживают его, и он шлет Сологубу письмо с извинениями по поводу невозможности своего приезда. Только первого мая поэт добирается до Твери, где его ждет письмо от графа, именно в этот день вынужденного по делам срочно покинуть Тверь. Поэт покидает город, а четвертого мая граф Сологуб приезжает в Москву и требует у Пушкина объяснений. В дело вмешивается друг Пушкина Нащокин, и ему удается примирить соперников.

Предсказание довлеет над поэтом, предопределяя и объясняя порой безрассудные, поступки. Так, многие удивлялись его беспечности перед дуэлью с графом Толстым, по прозвищу Американец, отчаянным дуэлянтом и бретером. По свидетельству А. Н. Вульфа Пушкин на все упреки в беспечности отвечал небрежно: «Этот меня не убьет, а убьет белокурый, как колдунья пророчила». В юности поэт мог выйти на дуэль в Кишиневе и под дулом пистолета преспокойно поедать свежую черешню. Этот действительный факт из его биографии стал впоследствии фактом литературным в повести «Выстрел».

Его внутреннюю настороженность и душевное напряжение в последние годы жизни передают другие случаи. Однажды, заглянув в гости к Зинаиде Александровне Волконской, он застал хозяйку в большом расстройстве: у одной из скульптур, украшавших роскошный дом, отбили руку. Бывшие в доме друзья поэта взялись прикрепить руку. Деятельного Пушкина, желавшего принять в спасении статуи самое горячее участие, попросили подержать лестницу и свечу. Он охотно согласился, но вдруг бросив и лестницу и свечу, проворно отбежал в сторону. «Нет, нет, – закричал Пушкин, – я держать лестницу не стану! Ты – белокурый. Можешь упасть и пришибить меня на месте».

Опасаясь все того же пророчества, страстно любивший верховую езду Пушкин отказался от прогулок верхом на белых лошадях. Более того, он отказывается не только от прогулок верхом, но и от поездки с каким-то поручением в Варшаву, поскольку имя человека, с которым ему надлежало встретиться, – Вейскопф, в переводе – «белая голова». На укоризненный выговор, Пушкин отвечает приятелю:

– Посмотри, сбудется слово немки, он непременно убьет меня.

Схожая фамилия – Вейсгаупт была у одного из магистров масонской ложи «вольных каменщиков», к которой примыкал Пушкин. Именно по этой причине, а не потому, что изменил взгляды, охладел поэт к масонам. По воспоминаниям Соболевского, поэт так объяснял свое крайне подозрительное отношение к масонской ложе «Полярная звезда». «Разве ты не знаешь, – говорил он Соболевскому, – что все филантропические и гуманитарные общества, даже и самое масонство, получили от Адама Вейсгаупта направление, презрительное и враждебное существующим государственным порядкам. Как же мне было приставать к ним?»

Кстати, оба эти случая оказались в какой-то степени спасительными для него. Масонами «Полярной звезды» были многие члены тайных обществ. Именно на собраниях масонов часто встречались заговорщики, вербовались соратники.

Буквально все знакомые Пушкина знают о предсказании гадалки, а в последние годы жизни все чаще вспоминают о нем. И на это есть причины – поэт не только бежит предсказанного, но иногда бросается, как одержимый, испытывать судьбу. На первый взгляд это кажется странным, но только не современникам Пушкина. Вот что по этому писал А. Н. Муравьев: «Пушкин довольно суеверен, и потому, как только случай сведет его с человеком, имеющим все сии наружные свойства, ему сейчас приходит на мысль испытать: не это ли роковой человек? Он даже старается раздражить его, чтобы скорее искусить свою судьбу».

Это нетерпение в испытании судьбы в последние годы жизни поэта становится просто лихорадочным. В 1836 году Пушкин рассылает вызовы на дуэль направо и налево. При этом поводы зачастую ничтожны либо надуманы, соперники, что называется, «не под пару».

3 февраля 1836 года Пушкина посетил сосед Гончаровых по имению Семен Семенович Хлюстин. Несчастный провинциал имел неосторожность высказать ряд достаточно нелепых утверждений о литературе. Им двигало желание поддержать разговор, о чем же еще беседовать со столичным поэтом? Но Пушкин неожиданно резко возмутился, наговорил гостю множество отчаянных дерзостей. Естественно, обидевшийся сосед, возможно, не очень сведущий в вопросах литературных, зато прекрасно осведомленный в правилах дворянской чести, потребовал у поэта сатисфакции. Пушкин с удивительной легкостью принял вызов и попросил быть своим секундантом С. А. Соболевского. Секундант оказался благоразумнее дуэлянта, и ему удалось добиться примирения сторон.

По Петербургу гуляют слухи о неверности Натальи Николаевны. Ее обвиняют в амурной связи с самим государем. 5 февраля 1836 года Пушкин посылает вызов на дуэль князю Н. Г. Репнину, посчитав его одним из распространителей этих слухов. С трудом удалось убедить Александра Сергеевича в том, что князя оклеветали, желая столкнуть его с поэтом. До дуэли и в этот, уже четвертый(!) за год раз, дело не дошло. Но 4 ноября все того же рокового года Пушкину приходят по почте сразу три экземпляра анонимного «диплома», пасквиля с масонской печатью: «Великие кавалеры, командоры и рыцари светлейшего Ордена Рогоносцев в полном составе своем, под председательством великого магистра Ордена, его превосходительства Д. Л. Нарышкина, единогласно избрали Александра Пушкина коадъютором (заместителем) великого магистра Ордена Рогоносцев и историографом Ордена. Непременный секретарь: граф И. Борх».

Подобные послания были разосланы по всему Петербургу, ходили по рукам в списках. Кулуарные, салонные сплетни стали достоянием почти всей России. Ни для кого в свете не были секретом настойчивые ухаживания за женой Пушкина самого царя. В дипломе, кстати, был практически прямой намек на это: жена «великого магистра» Д. Л. Нарышкина была любовницей Александра I, следовательно, не названный любовник жены его «заместителя» сам государь Николай I.

Пушкина хотели столкнуть с царем. Александр Сергеевич взбешен, вызвать на дуэль царя он не может, и весь гнев обрушивает на молодого повесу Дантеса, так же ухаживавшего за его супругой. С 4 по 16 ноября 1836 года он посылает ему два вызова на дуэль. А царю направляет через Бенкендорфа письмо, в котором без обиняков заявляет: «Все говорили, что поводом этой клевете послужило настойчивое ухаживание г. Дантеса. Я не мог допустить, чтобы имя моей жены в такой истории связывалось с именем кого бы то ни было». При этом Пушкин сделал все, чтобы это письмо разошлось в списках по всей столице. Итак, маски сдернуты, имена названы. Развязка неизбежна.

Неимоверными усилиями Жуковского и Геккерена Пушкин оба раза отзывал вызовы. 10 января 1837 года состоялась свадьба Дантеса с Екатериной Гончаровой, сестрой Натальи Николаевны. 22 января Дантес на балу танцует с женой поэта, и 26 января Пушкин делает смертельный ход – отправляет оскорбительное письмо приемному отцу Дантеса, Геккерену. По всем канонам дворянин Геккерен просто обязан был вызвать Пушкина на дуэль. Но он был официальным лицом – послом Голландии в России и не имел права нарушать законы государства, в котором находился. Дуэли в России законом были запрещены. Геккерен послал вызов от имени своего приемного сына – Дантеса, высокого, около 180 сантиметров роста, белокурого кавалергарда, носившего белую форму и ездившего на белой лошади, как и все кавалергарды в его полку.
Накануне дуэли Пушкин был необычайно спокоен, деловит. Он делал выписки из сочинения Голикова о Петре I для работы над книгой. Читал «Историю России в рассказах для детей» Ишимовой. Затем, стоя у конторки, написал Ишимовой письмо.

Вроде бы все говорит о том, что он собирался жить дальше. Но вот странный факт: П. В. Нащокин, зная о роковом предсказании, заказал для Пушкина заговоренное кольцо с бирюзой, оберегающее от насильственной смерти. Кольцо долго делали, принесли в час ночи перед самым отъездом Пушкина в Петербург. Поэт очень ценил подарок, не снимал его с пальца. Тем более странно, что в день дуэли кольца на его пальце не было. Он снял его! О том, что он не просто позабыл его в поспешности, говорит тот факт, что, по свидетельству Данзаса, умирающий поэт попросил подать ему шкатулку, достал из нее заветное бирюзовое кольцо и подарил его Данзасу.

В «Евгении Онегине» в сцене гадания Татьяны есть один примечательнейший момент: перед гаданием Татьяна снимает с себя крестик. Она как бы снимает с себя защиту, понимая, КТО стоит за любыми пророчествами и предсказаниями.

Свершилось последнее из предсказанного Александрой Киргхоф Пушкину.

Смертельные гадания ворожеи на этом не закончились. Кроме уже известных нам роковых предсказаний она, еще при жизни Пушкина, предсказала нежданную смерть поэту Евгению Баратынскому. И действительно, в 1844 году Баратынский, путешествуя по Италии, в Неаполе, перед самым возвращением на родину, внезапно заболел. Болезнь была быстротечна и смертельна. Евгений Баратынский умер в 44 года, грандиозным планам на будущее, построенным во время путешествия, не суждено было сбыться.

После смерти Пушкина в салон Киргхоф зашел бредивший славой убитого поэта юный Лермонтов. Гадалка и ему назвала роковую дату. При этом она якобы предсказала, что он будет убит человеком, не умеющим убивать.

Лермонтова самого многие причисляют к пророкам. Если вчитаться в его стихотворение «Предсказание», трудно не поверить в это, настолько жестоко и точно предсказана в стихотворении будущая судьба России, ее крестный путь.

Предсказание

Настанет год, России черный год,
Когда царей корона упадет;
Забудет чернь к ним прежнюю любовь,
И пища многих будет смерть и кровь;
Когда детей, когда невинных жен
Низвергнутый не защитит закон;
Когда чума от смрадных, мертвых тел
Начнет бродить среди печальных сел,
Чтобы платком из хижин вызывать.
И станет глад сей бедный край терзать;
И зарево окрасит волны рек:
В тот день явится мощный человек,
И ты его узнаешь – и поймешь,
Зачем в руке его булатный нож:
И горе для тебя! – твой плач, твой стон
Ему тогда покажется смешон;
И будет все ужасно, мрачно в нем,
Как плащ его с возвышенным челом.

В судьбе Лермонтова, как и в судьбе Пушкина, было много мистического, много тайных знаков судьбы, странных и страшных параллелей. Он сам был склонен к мистицизму, увлекался физиогномистическими гаданиями Лафатера.

Его дед, отец матери поэта, в честь которого мальчик был назван Михаилом, доведенный до отчаяния властолюбивой и жесткой женой, будущей любимой бабушкой поэта, демонстративно принял яд за праздничным новогодним столом. На что жена с убийственной жестокостью сказала: «Собаке собачья смерть». Получив известие о гибели Лермонтова, царь, зловещим эхом повторит эти ее слова, но по отношению к ее любимому внуку.

Кстати, как и Пушкину, раннюю смерть Лермонтову нагадали еще до предсказания Киргхоф. Принимавшая роды акушерка едва не выронила из рук младенца. Испуганно крестясь, она заявила: ей вдруг привиделось, что новорожденный мальчик умрет не своей смертью. Рок словно преследовал поэта, отравляя всю его и без того короткую жизнь.

Рос мальчик без отца, изгнанного из дома. Всю жизнь он был неловок и нерасторопен. Будучи еще юнкером он упал с лошади, она наступила ему на ногу и раздробила ее, на всю жизнь юноша остался хромым. По многочисленным свидетельствам он был не любим в компаниях и в свете; проигрывал всегда, всем и во всем: в карты, в скачках, в стрельбе. От смерти на дуэли с французом Барантом его спасло только то, что француз во время выпада поскользнулся и лишь ранил своего неуклюжего противника.

Лермонтов, как и Пушкин, жаждал подтверждения роковому предсказанию. Накануне последней своей кавказской ссылки он еще раз отправился в салон Киргхоф, спросив ее о возможности своей отставки, которой он так жаждал, и возвращении в Петербург. И в ответ услышал от старой гадалки, что в Петербурге ему больше никогда не бывать, как не бывать и отставки от службы, которая и без того сама собой скоро окончится. «Будет тебе другая отставка, после коей уж ни о чем просить не станешь», – так закончила гадалка и как занавесом прикрыла ресницами глаза, уставшие видеть смерть.

Вот что по этому поводу рассказала Аполлинария Михайловна Веневитинова, урожденная Виельгорская, вспоминая поведение поэта перед последним его отъездом из Петербурга на Кавказ: «По свидетельству многих очевидцев, Лермонтов во время прощального ужина был чрезвычайно грустен и говорил о близкой, ожидавшей его смерти. За несколько дней перед этим Лермонтов с кем-то из товарищей посетил известную тогда в Петербурге ворожею, жившую у Пяти Углов и предсказавшую смерть Пушкина от «белого человека», звали ее Александра Филипповна, почему она и носила прозвище «Александра Македонского», после чьей-то неудачной остроты, сопоставившей ее с Александром, сыном Филиппа Македонского.

Лермонтов, выслушав, что гадальщица сказала его товарищу, со своей стороны спросил: будет ли он выпущен в отставку и останется ли в Петербурге? В ответ он услышал, что в Петербурге ему вообще больше не бывать, не бывать и отставке от службы, а что ожидает его другая отставка, «после коей уж ни о чем просить не станешь». Лермонтов очень этому смеялся, тем более что вечером того же дня получил отсрочку отпуска и опять возмечтал о вероятии отставки.

– Уж если дают отсрочку за отсрочкой, то и совсем выпустят, – говорил он».

Но когда пришлось возвращаться на службу, он загрустил, наверное, поняв, что отсрочка – это всего лишь отсрочка.

Возможно, отсюда тот же Пушкинский фатализм в поведении Лермонтова. Он ходит под пулями, беседуя с другом, бесстрашно бросается с шашкой наголо в самую гущу боя. Ни пуля, ни лихая чеченская сабля его не берут.

Возвращаясь из Петербурга, выбирая, куда поехать, Лермонтов бросает «на загад» полтинник. Выпадает Пятигорск. Там уже ждет его судьба в виде нелепой фигуры Мартынова, по утверждению многих современников, даже не умевшего стрелять из дуэльного пистолета. Обращаться с оружием его в спешке учили у барьера. И тем не менее… Выстрел прогремел, «погиб поэт». Его отпели католический патер, лютеранский пастор и православный священник. Позже Лермонтов был перезахоронен в Тарханах.

Так сбылись наиболее известные пророчества гадалки Александры Филипповны Киргхоф.




2019/03/29

Защо душата не иска да се върне в мъртвото тяло? (Ето причината)

Защо душата не иска да се върне в мъртвото тяло? (Ето причината)



Душата не иска да се върне в мъртвото тяло

Душата се радва, когато излезе от тялото. Защото усеща свободата. Смъртта в повечето случаи се оказва облекчение.
Най-често тя се предвещава от болест или някакво страдание.
И щом веднъж душата излезе от тялото, чувства неимоверно облекчение.
Никой вече не я подтиска. Умре ли човек и душата му излезе от тялото, той се оприличава с нея.
Тя осъзнава, че тялото му е било нещо второстепенно и ненужно, като всичко материално.
Тялото е празна обвивка, а това, което я е задвижвало е било душата.
Човек, преживял временна смърт разкрива, че гледал опитите на лекарите да съживят тялото му на операционната маса, но това сякаш не го интересувало.
Съзнателно той вече се простил с миналия си земен живот и бил готов за новия.
От съществуването му на земята останали най-важните неща-любовта към роднините и обичта към децата.
След като напусне човешкия си образ, душата не се променя. Тя има същия характер и същност.
Внушението, че след като напусне земната си обвивка душата разбира всичко е неправилно. Душата се пренася в новия свят такава, каквато излиза от стария.
В нея е заложено единствено желанието да се развива. Някои възприемат това преминаване като нива. Новият свят, в който отива тя, е едно ниво нагоре.
Никой не иска да се върне в старото, по-долно ниво, което е материалното или физическото тяло.
Затова душата не иска да се върне на Земята, щом вече веднъж я е напуснала. Нейната работа тук е привършена.
Този цикъл на вселенско обучение вече е достигнал своя край и идва ред на следващия етап в развитието й.
Преминаването в него е процес, до който са се докоснали единици и след това разказват.
След това някои преминават в друг, напълно духовен свят. Така от първата, попадат във втората фаза.
Хилядолетия преходът се описва като пътешествие в тъмно пространство, което напомня тунел. И в края му свети неземна светлина.
Някои не са готови да преминат в духовния свят и затова се инкарнират.
Това означава, че се прераждат в друго тяло, като по този начин трупат достатъчно опит.

Нашите думи притежават магическа сила, с която можем да вършим чудеса

Нашите думи притежават магическа сила, с която можем да вършим чудеса


Моля споделете статията и я коментирайте! Благодарим!

Споделете, ако статията ви е харесала!

Ясно е, че думите не са само част от нашата реч, благодарение на която се разбираме помежду си. Те са заредени с магическа мощ, с която творим чудеса

Всички ние не обръщаме внимание на речта си и думите, които изричаме всеки ден, за да общуваме помежду си.
Но се оказва, че освен като част от комуникацията ни, думите са надарени със страшна магическа мощ.
Благодарение на която, ако я познаваме и използваме правилно, можем да постигнем всичко, за което сме мечтали.
Всеки ден, в своето забързано ежедневие, ние постоянно се сблъскваме с проблеми и хора, които по някакъв начин са ни засегнали с поведението или делата си.
Много често казваме дори, че ни „идва да убием” тези дразнители.
Но по законите за космическите сили, това, което си мислим, това привличаме към себе си. И така, когато искаме да причиним на някого нещо лошо, всъщност ние привличаме негативната енергия към себе си.
Когато силно желаем нещо да се случи, никога не трябва да губим надежда, че това ще стане факт.
Не трябва да казваме, че на нас няма как да ни се подредят така нещата, а да гледаме оптимистично на живота и сами ще станем свидетели как всичко ще се сбъдне по най-добрия за нас начин.
Не случайно, всички изтъкнати магове, магьосници, знахари и врачки, използват думите, за да заредят своите мистични ритуали или предмети с нужната им магическа сила.
Още от дълбока древност нашите предци са разбрали силата на словото.
Дори в Светото писание – Библията думите са посочени като поставянето на началото: „В началото бе словото”.
Затова никога не трябва да говорим без да мислим и да изстрелваме негативни слова, които биха привлекли лоша енергия към нас.
Трябва да сме отговорни за думите си, защото само така те ще ни се отблагодарят като се случат чудеса!
video : https://youtu.be/i7R3k27RJ8w


"Житен клас"- Словото на Учителя







"Житен клас"- Словото на Учителя




Сега ще ви приведа един пример. Той е една моя опитност. Този пример е верен само по съдържание и смисъл. Няма да го вземате буквално. То беше преди 15 години, когато правех своите научни наблюдения и изследвания. Бях в Пловдив. След една от моите сказки повика ме един българин, който имал две деца, едното с един естествен недъг, а другото – едно малко момиченце на 10 години. Отивам в дома им. Виждам, жена му – една високоинтелигентна, строга, с един доста завършен характер. Момиченцето, красиво дете, идва с майка си, тя му казва да ми целуне ръка, а то отговаря: „Не искам да му целуна ръка“. – „Целуни!“ – „Не искам.“ Казвам: „Оставете момиченцето“. Това момиченце бързо излиза навън. Майката се чуди, че за пръв път се явява едно противодействие в туй дете: „Не искам да му целувам ръката“. Казвам на госпожата тъй: „В характера на детето ви има една доблестна черта, иска да каже: Аз по заповед не целувам ръка, имам си особено мнение“. И казвам: „Бъдете спокойни, вашето дете е отлично, мене много ми се харесва“. Отивам аз при момиченцето, виждам, то си играе и ми казва: „Ти знаеш ли защо не ти целунах ръка?“ Казвам: „Не зная“. – „С туй целуване знаеш ли колко съм страдала? Нито мама знае, нито тате знае. Тук преди един месец дойде една леля, майка ми ме накара, целунах ръка, но после бълвах, бълвах. После, имам един чичо, и неговата ръка целунах, но пак бълвах.“ И ми разправи още на кой поп целунала ръка и пак бълвала: „Та, като те видях и тебе, не искам вече, защото ако и твоята ръка целуна, ще ме заболи коремът“. Казвам, в туй момиченце толкова е развито обонянието, щото целуването причинява болки. Казвам: „Много хубаво направи, че не ми целуна ръката“. Тя ми каза: „Защото ако я целунех и ме заболеше корем, после и за тебе щях да мисля, както и за другите хора“. Казвам: „Много хубаво направи“. Вие ще кажете: „Тези неща са преувеличени“. Не е тъй, вашият нос трябва да има туй чувство. Туй дете вече разбира характера на хората. Тя казва: „Колко ужасно миришат хората и какво да правя, и в училището се мъча“, – постоянно туй детенце се мъчи: „Пък и на мама не смея да кажа, ще ме считат... тъй... малко... но на тебе ще кажа. Е, какво мислиш?“ Казвам: „Тебе Господ те е благословил да познаваш хората. Хората не са чисти“. – „Не са чисти, не са чисти, нещо много лошо виждам в хората, какво да ги правя?“ Е, питам сега, ако във вашия нос туй чувство беше така силно развито, и онези от вас, които обичате тъй да целувате моята ръка, биха после повръщали, щяхте ли да целувате? Тогава и аз щях да бъда свободен, и вие щяхте да бъдете свободни. Във вас сега има едно притъпяване на мислите, чувствата и желанията. Вие сте изгубили смисъла на думите за благородното, за възвишеното.
Ще ви приведа друг пример. Някои хора мислят, че ги осъждам. Ще ме извините това не е за упрек. Аз имах една видна ученичка, която много се интересуваше от окултизма и постоянно настояваше да открия някои работи. Казвах: „Не си готова“. Изискваше се благородство, а не че не щях да кажа. Един ден казах: „Ще направя един опит“. Дохожда тя, завеждам я в моята стая; като влезнах, аз заключих вратата, тя погледна наоколо, тогава аз отворих вратата и казах: „Ще извините, не сте още готова, това показва съмнението ви. Друг урок искам да ти дам: твоето сърце трябва да бъде заключено, то трябва да се отвори само за Бога, и за никого другиго да не се отваря. Този урок исках да ти дам. А твоето сърце е отворено, следователно никаква тайна не може да се даде“.
Казва някой: „Ти какво мислиш?“ Една мисъл трябва да има в твоя ум: или чест, или безчестие; или правда, или безправие; или истина, или лъжа. Не може да играеш ролята на актьор: и тук, и там. На нас не се позволява това. Една определена мисъл всякога трябва да има в твоя ум: да знаеш, че винаги има една велика душа, която наричаме Бог, която следи, гледа и не извинява. Под израза „не извинява“ разбирам, че тя всичко хроникира и отбелязва правото. Когато някой светия съгреши, тя отбелязва, че тоз светия е съгрешил. Тя справедливо хронологически отбелязва всички ваши действия и погрешки и върху тях гради бъдещия ваш живот. Вие ще кажете: „Какво ни очаква?“ – Съединете се с Любовта и разединете се от света. Съединете се с Бога и разединете се от света, и вие ще бъдете свободни. Не се обвързвайте, не давайте дума никому, не се съединявайте с никого. Момата казва на момъка: „Аз ще ти бъда вярна“ – свързва се с момъка. И той същото прави: и той обещава. Я ми кажете, колко души са опазили туй обещание. Аз в България нямам нито един ученик, който да е издържал изпита си. Двама души има сега, които наполовина са изкарали изпита си, а 50% още не са. Двама души само! Разбирам и закона, в който Бог ги е сложил. Не ги слагам аз, Бог казва: „Сложи ги в този закон, изпитай ги“. Вие ще кажете: „Без изпит не може ли?“ – Не може. Изпитът е, който създава характер и воля. И когато на вас дойдат страдания, вие трябва да се радвате и да запалите по сто свещи на вашия свети Никола. А сега, когато ви дойде едно нещастие, вие изгасвате по сто свещи. Е-е, питам тогава, има ли Любов в душата на онзи, който гаси? – Не, онзи, който пали, само той има Любов в душата си. И тогава аз поставям следния морал. Вие казвате: „Аз вярвам в тебе, аз те обичам“. Добре, може ли аз да преседя ден, два при вашата дъщеря, и тя да остане чиста? Може ли един мъж, който има възлюбена жена, да скита из в дома им, и той да не се съблазни, че аз искам да измамя жена му? И след като съм бил при нея, нейният характер се е изменил – той може да се измени в низходяща или възходяща степен. Когато някой дойде в дома ви, той трябва да донесе благословение. А сега разправят: „Еди-кой си какъв е бил“. И онова момиче казва: „Не искам да целуна тази ръка“. И тогава знаете ли какъв изпит направих с него? Аз казвам: „Ти хубаво направи, че не ми целуна ръката, защото досега мнозина ме целуваха, донеси ми един леген“, извадих аз сапуна и казах: „Полей ми сега!“ – измих се. Тъй, направих опит със себе си. Помирисах ръцете си и казах: „Още веднъж!“ – десет пъти измих ръцете си и като се уверих, че всички тия елементи от света се махнаха, казах: „И ти да си измиеш десет пъти ръцете!“ Изми се и тя, а после казах: „Сега няма да ми целуваш ръката, а само ще похванеш ръцете ми и помириши ги, какво ще почувстваш“. – „Ама ако ме заболи корем?“ – „Ако те заболи корем, оттук нататък никому ръка да не целуваш. Опитай ги, няма да ми целуваш ръката, само ще ми похванеш ръката, да бъдем приятели, да не си замина от вашия дом така.“ И тя, като помириса ръката ми, почна да се смее, и каза: „Няма, сега нищо няма“. Да, казвам, нищо няма, ала трябваше десет пъти да се измият нашите ръце. Ръцете са емблема на нашата воля. Вашата воля трябва да се очисти от всички мръсни действия. Като погледнеш към Бога, ще кажеш: „Десет пъти ще се измия и после ще ти похвана ръката“, защото и Бог има ръце. А ние го браним и казваме: „А-а, на Господа мирише ръката“. Това са съвременните философи.
Какво нещо е "възкресение"? – Това са 39 милиона пермутации. И сега, който иска втори път с мене да се ръкува, ще ми полива десет пъти – аз да се измия, и вие да се измиете. Няма да целувате. А за целувките колко миене ще се иска! И аз препоръчвам – не бързайте с целувките. Когато целувате, вие трябва да внесете новия живот на Любовта, но отнемете ли някому щастието, не го целувайте, вие ще внесете нещастие. Ето това е философия. Така говори Христос: „Ако ядете плътта Ми и пиете кръвта Ми, Аз ще ви възкреся в последния ден“. И този последен ден, той е вече сега. Във вас трябва да се пробуди туй висше съзнание, то се е пробудило, но не давайте сега място на съмнението, което, като един психически червей, ще унищожи Божественото във вас. Вярвайте в онзи Господ, който живее във вас, в туй Висше, което сега се е събудило, в Божествената душа, туй безсмъртно в човека. Ако вие не вярвате във вашата душа, никому не вярвате. И ако ви срещна втори път, да имате Любов към Божествената душа, туй, благородното, което ще ви направи безсмъртни. И тогава, като се срещнем, ще се погледнем меко, и нашият поглед няма да бъде раздвоен. Има една наука, която се нарича „боваризъм“. Турците казват за някой поглед: „Тебе гледа, мене вижда“. Раздвоен е погледът му. Седи някой и ти казва: „Много се радвам, че съм в дома ти“. Радва се, ама поглежда към дъщеря ти. Не, не, този човек трябва да си измие десет пъти ръцете. Ако аз трябваше десет пъти да си измия ръцете само за туй малко момиченце, и този господин трябва да се измие. Това е, което Христос казва. Тази чистота е необходима за нашето развитие, за благото на нашия ум, за благото на нашето сърце, за благото на нашата душа – тия неща са необходими. Вие не може ни една крачка да направите, ако не се съобразите с тоя закон – тогава вас ви чакат нещастия връз нещастия. Това не става по механически начин. Не мислете, че това трябва веднъж да стане. Бог ще извърши всичко заради вас.
Учителя
Аз ще го възкреся 27 ноември 1921 г.




2019/03/28

БОЛЕСТИ НА ПСИХИЧНА ОСНОВА

БОЛЕСТИ НА ПСИХИЧНА ОСНОВА

Главоболие, болежки в гърба, повтаряща се ангина...
Много заболявания са на психическа основа. Ще ви помогнем да откриете кои.
Все по-често четем, че тази или онази болест е психосоматична. Но не винаги е така. Важно е да различаваме коя болежка е провокирана или влошена от психичен проблем. Както знаем, духът и тялото са тясно свързани и си взаимодействат. И не само на теория. Чувствата наистина водят до производството на вещества като адреналин и норадреналин, които регулират функцията на редица органи. Силният стрес може да понижи белите кръвни телца, които предпазват организма от външни агресии и отварят вратите пред редица заболявания.
АНГИНА
Стресът отслабва имунната защита
Провокирана от вируси или бактерии, всяка година ангината разболява милиони хора по света. Тази патология, която се изразява с болка в гърлото и с температура, е сред най-разпространените психосоматични заболявания на горните дихателни пътища.
Какво представлява? Ангината ни поваля в стресов период, когато сме изпаднали в депресия или сме тъжни. Ако ангините се повтарят една след друга, анализирайте не само физическото си състояние. Навярно съществува психичен проблем, свързан с конфликт с някой човек или трудна ситуация, която не желаете да приемете. Може би преглъщате случващото се, вместо да го изразите. Обяснение. По-голямото производство на хормона на стреса кортизол руши имунната защита на организма. Така съпротивителните сили пропускат инфекциите, с които тялото ни не успява да се справи. Освен при ангината тези психосоматични състояния могат да се изразят и в други болести като хрема, грип, туберкулоза.
АСТМА
Емоциите задълбочават кризата
Астмата е широко разпространено хронично възпалително заболяване на бронхите. Често тя е причинена от психически проблем. Какво представлява? Тук причинителите са както генетични, така и следствие от околната среда - замърсяване, пушене, алергени... Кризите могат да бъдат отключени и да се задълбочат от силни емоции: смях, плач, гняв, напрежение, възбуда, несъвместимост. Внимание: независимо от какво е провокирана, астмата е сериозно заболяване и не бива да се подценява.
Обяснение. Американски учени доказаха, че самото споменаване на стресираща дума като „самота" е достатъчно да активира зони в мозъка, които провокират криза.
МИГРЕНА
Понякога е израз на вътрешно неудовлетворение
70% от хората страдат от болки в главата. В повечето случаи те са причинени от психологични причини и напрежение.
Какво представлява? Става дума за главоболие, което може да продължи с дни. Чувството е, че главата е пристегната в менгеме. Мигрената на психосоматична основа се появява обикновено през младежкия период и достига своя пик към 30-те. Провокира се от стресова ситуация - семеен конфликт, неразбирателство с партньора, финансови трудности, комплекси, лошо самочувствие. Обяснение. Няма еднозначен отговор, но се смята, че болката е провокирана от нервни импулси или от нахлуването на приток кръв в мозъка. Според други изследвания мигрената е провокирана от дехидратация в зоната на синусите.
КОЖНИ ПРОБЛЕМИ
Свръхреакция на имунната система
Редица болести са повече или по-малко предизвикани и се обострят от стреса. Това се случва с категоричност при псориазиса, екземата, херпеса и брадавиците.
Какво представлява? Кожното заболяване е психосоматично, ако не е провокирано от конкретна причина - вирус, ген, алергия... Наблюдава се обостряне на екземата или други кожни проблеми, когато имате неприятни изживявания - раздяла, уволнение и т. н. Абсолютно сигурно е, че стресът независимо какъв е - на физическа или психична основа, изостря вече съществуващи заболявания, в частност псориазис и обриви. Обяснение. В състояние на стрес кожните клетки реагират веднага и причиняват възпалителни състояния. Канадски учени демонстрираха нагледно как стресът провокира отделянето на бели кръвни телца в кожата и по този начин те блокират производството на два протеина, които обикновено са натоварени с контрола на количеството левкоцити.
БОЛКИ В КОРЕМА
И най-малкият конфликт или притеснение може да ги провокира
Няма човек, който да не го е присвивал стомахът - преди изпит или среща. Ясно е, че болките са свързани с душевното състояние на личността.
Какво представлява? Киселини, подуване, запек или диария, коремни болки - стресът провокира множество неразположения в храносмилателния тракт при всеки втори човек, още повече ако е придружен и от лоши хранителни навици. При жените тези хронични болки са много чести и се проявяват най-вече в областта на червата и при гръбначния стълб. При мъжете най-слабото място е хранопроводът. Обяснение. Стресът е свързан с освобождаването на адреналин в тялото, който предизвиква чревни и стомашни болки, създаващи проблеми с храносмилането. Стресът увеличава и секрецията на стомашна киселина, което води до неудобства.
БОЛКИ В ГЪРБА
При прекомерно напрежение
Осем на всеки десет души страдат от проблеми в гърба в някой етап от живота си. В повечето случаи е трудно да се определи причината с точност. Едно е сигурно - емоционалната страна има важна роля. Какво представлява? Като оставим настрани установени болести като херния, сколиоза, напълняване, мускулни схващания и т. н., често болките в гърба са свързани с вторично мускулно напрежение вследствие пренапрягане.
Обяснение. Американско изследване сочи, че стресът води до мускулно напрежение в гърба, раменете и врата.

10 НЕОЧАКВАНИ ФАКТА ЗА ЗДРАВЕТО

10 НЕОЧАКВАНИ ФАКТА ЗА ЗДРАВЕТО

Знаете ли, че някои болести или състояния на организма се изписват върху лицето и тялото?...
Вижте кои!
Нос
Хората с по-големи носове от приетото за нормално са щастливци в здравословен аспект. Те страдат далеч по-рядко от алергии, инфекции, грип.
Според специалистите причина за това, е че вдишват по-малко алергени и замърсители.
Устни
В китайската медицина устните се възприемат като огледало на състоянието на далака и панкреаса. Напуканите показват, че има някакъв проблем с далака. А съхнещите устни са знак, че панкреасът не функционира правилно. В този случай китайците препоръчват да се ядат повече лимони. Освен това сочните устни са показател, че нивото на холестерола е в норма.
Уши
Меката част на ухото показва дали сте застрашени от сърдечно-съдови заболявания. Колкото no-намачкана е тя, толкова по-сериозна е опасността. Изтъняването й пък показва, че организмът е на ръба на силите. Твърде меките уши са признак на дехидратация. Необходимо е спешно да увеличите приема на течностите. По принцип китайците определят състоянието на бъбреците именно по ушите. Промяната говори както за обезводняване, така и за проблеми с тези органи. В такива случаи те препоръчват чай от мечо грозде за пречистване.
Очи
В тях се отразява дейността на черния дроб. Зачервените очи с малки кръвоизливи показват нарушена функция. Добре е веднага да направите разтоварващ ден само на варени картофи без сол и подправки.
Език
Той показва състоянието на сърцето. Обложеният говори за възпалителен процес в организма. А ако е съчетан със силно зачервено връхче, вероятно имате проблеми със сърцето. Задължително идете на лекар.
Коса
Изтъняването говори за нарушена циркулация на важни за растежа на косата хранителни вещества. Косопадът пък е знак за липса на желязо в организма. Появата на сух пърхот показва, че сте в стрес от дълго време.
Кожа
Вземете спешни мерки, ако забележите синкав тен. Посиняването невинаги е от студ. То може да е знак, че от организма изтичат жизнени сили. Бъдете особено внимателни, ако е придружено от безпричинна умора и чувство на отпадналост. Ако тенът е сивкав, може би имате нарушена функция на тънките черва. Според китайците това се дължи на натрупването на токсини в организма. Не е лошо да правите по един разтоварващ ден в седмицата - само на плодови сокове и билков чай.
Стъпала
Ако са студени, при жени над 40 години, това може да е признак за понижена функция на щитовидната жлеза.
Бедра
Според проучване на датски учени при жените с по-едри и закръглени бедра рискът от сърдечно-съдови заболявания и преждевременна смърт е много по-малък, отколкото при по-стройните. Но пък в друго изследване - на американски учени, между пищните бедра и ракът на гърдата има известна зависимост. Те препоръчват на дамите с по-едри бедра редовни и по-чести консултации при мамолог.
Дупе
Колкото по-голямо е то, толкова по-малка е опасността от инфаркт. Поне така твърдят британски учени. Освен това при по-закръглено дупе рискът от диабет е много по-малък.

"ЗА БИСТЪР УМ И ДОБРА ПАМЯТ..." МЕНЮ ЗА УМА

"ЗА БИСТЪР УМ И ДОБРА ПАМЯТ..."
МЕНЮ ЗА УМА

Какво да ядем, за да имаме свежа памет и бързо да реагираме с ума си?...
Ето какво препоръчват специалистите.
Както ядеш, така и ще мислиш
Ефективността на работата на мозъка пряко зависи от това с какво се храним, твърдят диетолозите.
Много от онези, дето си падат по сладкото, например страдат от разсеяност, а вегетарианците по-бавно мислят, отколкого любителите на рибата. Но това не значи, че ако започнете да правите рибна диета, ще станете нобелов лауреат. Балансираното хранене - само то ще ви помогне по-продуктивно да използвате интелектуалните си възможности.
Стимулатори и спирачки
• Основният източник на енергия е глюкозата. Организмът я получава от продуктите, богати на въгрехидрати: овесени ядки, хляб, макарони.
• Не яжте много шоколад, бонбони и захар. Може би в началото те ще ви заредят с енергия, но това ще е за кратко и в края на краищата ще се чувствата по-зле отпреди.
• Ако се нуждаете от ободряване на мозъка си, яжте пресни и сушени плодове, сирене, кашкавал, орехови ядки, кисело мляко или току-що приготвен млечен коктейл (разбийте 1 обелен банан със 150 мл прясно мляко).
Можете да изпиете и чашка кафе (само една) и със захар.
Концентрация на вниманието
• Знаете ли, че любимият плод на София Лорен е ананасът. Навярно защото има съвсем малко калории и много витамин С, който е толкова необходим за онези, дето трябва да запаметяват големи текстове.
• Тлъстите риби или рибеното масло са истински деликатес за мозъка, снабдяват го с най-важните мастни киселини, които поддържат добра концентрация на вниманието.
Лидери сред хранителните продукти
• Ябълките - съдържат витамин С, калий, фруктоза, ябълчна киселина, подобряват храносмилането и поддържат тонуса на съдовете.
• Бананите - богати са на витамин РР (ниацин), на калий и магнезий, свалят емоционалното напрежение и подобряват настроението.
• Киселото мляко - съдържа витамините от група В, калций, които осигуряват непрекъсната връзка на мозъчните клетки с нервната система.
• Зеленият грах - богат е на витамини В, магнезий, желязо, нуклеинови киселини, намалява нивото на мазнини в кръвта, повишава умствените способности.
• Месото от птици съдържа белтъчини, витамини от група В, сяра, цинк, поддържа кислородния баланс, необходим за работата на мозъка.
• Лещата - богата на желязо, фосфор, витамин А, предпазва от умора.
• Мюслите - съдържат въглехидрати, витамини от група В, спомагат за свежа памет.
• Ореховите ядки - богати на витамини от група В, желязо, белтъчини, цинк, помагат при умствена преумора.
• Макароните - съдържат въглехидрати, белтъчини, витамин В, действат успокояващо, премахват умората.
• Салатата - богата на витамини С, от група В, Е, магнезий, спомага за съсредоточаване и изостря вниманието.
• Пълнозърнестият хляб - съдържа витамин В, (тиамин), въглехидрати, желязо, стимулира нервната и мускулната дейност.

КАК САМИ СИ НАВЛИЧАМЕ БОЛЕСТИТЕ?

КАК САМИ СИ НАВЛИЧАМЕ БОЛЕСТИТЕ?

Учените са доказали, че при лечението на болестите едва 15 процента от тях зависят от лекарите...
и 85 процента - от нашето отношение към здравните проблеми и от психическата ни нагласа.
Разумните страхове, че може да се разболеем от тежко заболяване, са естествени за човека, като инстинкт за самосъхранение. Но има някои капани и ако попаднем в тях, сами привличаме към себе си всевъзможни болести.
КАПАНЪТ НА САМОСЪЖАЛЕНИЕТО
От гледна точка на психологията самосъжалението може да облекчи остротата на стреса, но не се бори с него, а го изтласква дълбоко навътре. Натрупва се напрежение и резултатът е „лош стрес“ (дистрес). Това е задънена улица, която наистина може да доведе до астенична депресия и напълно да ви срине от коловоза на живота. Посрещайки проблемите със самосъжаление - това означава предварително да им дадете възможност да вземат надмощие над вас. Самосъжалението се отнася към астеничните реакции, когато в организма се произвежда в големи количества хормонът на слабост - ацетилхолин. Това чувство е доста упорито и напълно негативно. Човек бързо става зависим от него - както и от всички лоши навици. Зациклянето върху себе си винаги ни прави безсърдечни към другите.
Така че със самосъжалението може напълно да разклатим психиката си и да навредим на здравето си. Склонността към астенични реакции често се превръща в мощен тласък за развитието на различни заболявания. Така прекаленото състрадание към собствената си персона може да предизвика: • болести на храносмилателната система (предимно гастрити и язви на стомаха); •астено-апатична депресия; • хипотония; • вегетативно съдова дистония; • идиопатичен световъртеж; • понижен имунитет и слаба съпротива към инфекции.
А най-вредно е чувството за самосъжаление по време на заболяване, дори когато сте се простудили, имате температура и всичко ви боли. Процесът на възстановяване, бъдете сигурни, ще се забави!
НАЙ-СТРАШЕН Е КАПАНЪТ НА САМОВНУШЕНИЕТО
В такава зависимост често попадат хора, които са по характер тревожни и подозрителни. Настинки, възпалено гърло, сенна хрема - най-банал-ните сезонни заболявания предизвикват у тези хора паника. Обикновените симптоми се раздуват до едва ли не смъртоносни: кашлица - сигурно е туберкулоза, температура 38 градуса - край, болен съм от пневмония. Това са нерешителни хора, живеещи в подчинително наклонение, изпитващи постоянна безпричинна тревога, в това число и за собственото си здраве. При това тревожно-мнителните хора, като правило, са склонни към нарушения на вегетативната нервна система и метеочувствителност. И това само засилва убеждението им, че са болни повече от сериозно, едва ли не им предстои да умрат до няколко дни. И по силата на самовнушението си тревожно-мнителните хора действително понасят по-тежко дори обикновена простудна инфекция и боледуват по-дълго време от останалите хора.
Хората с такива характеристики на личността по време на заболяване трябва да се лекуват по по-специална схема: през нощта - успокоителни (по 25 капки валериан или гаргара с половин чаша настойка от жълт кантарион), а на сутринта - препарати за стимулиране на имунната и нервната система (например настойка от шипка, тинктура от женшен, китайски лимонник плюс таблетки зелен чай).
Този начин на лечение ще им помогне да преодолят страха от смъртта, каквато са си въобразили, че съществува за тях.

"ЛОШОТО ЗА ДОБРО"... „ЛОШИ” НАВИЦИ ЗА ДОБРО ЗДРАВЕ

"ЛОШОТО ЗА ДОБРО"...
„ЛОШИ” НАВИЦИ ЗА ДОБРО ЗДРАВЕ

Нови изследвания доказват, че пиенето на бира, консумирането на кафе, дъвченето на дъвка, сърфирането в интернет,...
вдигането на скандали и други „грехове" и непристойни навици са полезни и здравословни.
Сърфирането в интернет може да изостри умствените способности
Глобалната мрежа е сред най-оспорваните достижения на високите технологии - има свирепи противници и жарки защитници. Учени от Калифорнийския университет обаче доказаха, че пазаруването онлайн може да ви спечели не само време и пари - светкавично купувате страхотни обувки с отстъпка, например, но и да повиши умението ви да преценявате логично причинно-следствената връзка и да взимате бързи решения. Психиатърът д-р Гери Смол, един от авторите на изследването, обяснява, че редовното сърфиране из виртуалното пространство е като редовното посещение във фитнеса - колкото повече време прекарвате там, толкова по-добри ставате. „Постоянните тренировки ви помагат да постигнете по-високи резултати, но ако не ги редувате с почивки, скоро ще рухнете - същото важи и за интернет. Не стойте пред компютъра ден и нощ, и още нещо важно - влизайте в контакт с истински хора, не забравяйте, че човекът е социално същество“, предупреждава психиатърът.
Скандалите „изпускат" парата и намаляват стреса
Понякога не можете да си сдържате нервите и просто побеснявате? Няма лошо, дори да не е прието да вдигате скандали на обществени места или в службата, поведението ви е „прието“ с овации от тялото и духа ви. Учени от американския университет „Карнеги Мелън“ откриха, че гневът
- за разлика от страха или напреже-нието - намалява производството на кортизол, мощния хормон на стреса, „виновен“ за здравословни проблеми като напълняване, загуба на костна маса и сърдечносъдови заболявания. „От жените се очаква да са внимателни, грижовни и търпеливи по природа
- казва д-р Джули Норъм, автор на „Положителната сила на негативното мислене“- но всеки човек трябва от време на време да излива яда си, за да не се „пръсне“. Така че давайте воля на отрицателните си емоции, но с мярка - хроничното чувство на гняв вече не е здравословно, а болестно състояние.“
Пренебрегването на някои домакински задължения предпазва от алергии
По-разхвърляните жени по света приветстваха съобщението на британски специалисти, че алергените в дома намаляват, ако оставяте леглата неоправени (изтупването, обръщането и подпъхването на чаршафите под матраците осигурява богата хранителна среда за алергените от домашния прах).
Още по-благоприятна новина за хората, които не си падат големи чистофайници, е, че трябва да поддържате сравнително чист дома си, а не да се стремите към стерилна обстановка. „Постоянното търкане и дезинфектиране на помещенията не е полезно за здравето ни - обяснява д-р Кенет Розенман, специалист по вътрешни болести и медицина на околната среда.
- Унищожаването на всички бактерии, включително и безобидните за човека, отваря пътя на по-сериозни, агресивни и устойчиви вредители. Употребата на силни почистващи и дезинфектиращи средства особено под формата на спрейове, както и някои ароматизатори на въздуха, „обогатяват“ дома ни с хими-кали, които могат да причинят астма и други алергични прояви. Избягвайте ги и помнете, че обикновената влажна кърпа и бабините тайни за почистване могат да накарат дома ви да блесне без риск за здравето ви.“
Продължава утре ...

БЪЛГАРСКИЯТ СИМВОЛ IYI и ЕКСПЛОАТИРАНЕТО МУ В ТУРСКАТА ФИЛМОВА ИНДУСТРИЯ И ЛИТЕРАТУРА

  БЪЛГАРСКИЯТ СИМВОЛ IYI и ЕКСПЛОАТИРАНЕТО МУ В ТУРСКАТА ФИЛМОВА ИНДУСТРИЯ И ЛИТЕРАТУРА Имаме 11000 последователи , които са посочили за пър...